Planowanie zakupów. Najpopularniejsze sztuczki marketingowców, na które dajesz się złapać.

W teorii wiemy co powinniśmy kupować, aby odżywiać się zdrowo. Problem zaczyna się w momencie robienia zakupów. Szeroki asortyment produktów sprawia, że często stoimy przed trudnym wyborem. Zakupy robimy w biegu, nie poświęcając im zbyt wiele swojej uwagi. Kto z nas ma czas na dokładne analizowanie każdej etykiety? Kupujemy więc bez zastanowienia, kierując się przede wszystkim ceną produktu, jego popularnością lub wyglądem opakowania. Będąc w szale zakupowym kupujemy zdecydowanie za dużo albo wybieramy produkty, które nie są warte swojej ceny, są nie potrzebne albo zwyczajnie mogą zaszkodzić naszemu zdrowiu.
 
Jak zatem przygotować się do robienia zakupów, aby nie zmarnować czasu, pieniędzy i żywności? Jak być świadomym konsumentem?
 
Planuj!
 

Planowanie to tak na prawdę najważniejsza czynność, jaką powinniśmy wykonać przed wyjściem z domu na zakupy. Jeśli nie chcecie dać się złapać w macki marketingowców oraz nie wydać więcej niż jest to potrzebne TO PLANUJCIE KAŻDE ZAKUPY! (jak planować posiłki przeczytacie  tu).

Do najpopularniejszych trików speców od reklamy możemy zaliczyć:

    • odpowiednie rozmieszczenie poszczególnych produktów w sklepie (często oddalonych od siebie podstawowych artykułów jak pieczywo i masło, działy z najchętniej kupowanymi produktami znajdują się na samym końcu sklepu, aby klient przechadzając się między sklepowymi półkami skusił się po drodze na dodatkowe, nieplanowane zakupy),
    • ułożenie produktów na półkach (na wysokości oczu znajdują się najdroższe produkty, najtańsze na samym dole, produkty dla dzieci – czekoladowe jajka, żelki – zawsze są rozmieszczone na wysokości wzroku i na wyciągnięcie ręki małych klientów),
    • odpowiednia aranżacja w celu wyeksponowania odpowiednich artykułów – zazwyczaj na wejściu lub w innych strategicznych miejscach, opatrzonych dodatkowo wielkim napisem „PROMOCJA!”,
    • przyciągające uwagę kolorowe opakowania, „super” promocje na wielopaki – „kup więcej za mniej” (nie ważne, że wszystkiego nie zużyjesz a nie potrzebny nadmiar wyrzucisz do kosza),
    • przyjemne zapachy „świeżego” pieczywa, ciast i ciastek unoszące się powietrzu mają skusić osoby o pustym żołądku do kupna apetycznego pieczywa czy wyrobów cukierniczych,
    • dobór właściwego oświetlenia i wesoła muzyczka zachęcają do kupna jeszcze więcej i więcej,
    • układanie produktów na zasadzie skojarzeń – obok makaronów znajdują się sosy i przyprawy, w pobliżu mleka – płatki zbożowe,
    • fałszywe oznaczenia etykiet na półkach na czas trwania promocji – stosowanie kolorowych etykiet sugerujących promocję przy produkcie nieprzecenionym, w rzeczywistości cena za „przeceniony” produkt jest ceną normalną albo wyższą niż w rzeczywistości,
    • wyznaczanie specjalnych alejek dla „zdrowej żywności” oznaczonej jako bio, eko czy organic, których ceny są przynajmniej dwukrotnie wyższe od standardowej żywności, w rzeczywistości żywność ta nie różni się od reszty produktów i w żaden sposób nie jest certyfikowana, co mogłoby świadczyć o ekologicznym pochodzeniu tych produktów,
    • uważajcie na produkty przeznaczone dla dzieci. Często nie są to ani zdrowe ani odżywcze produkty (parówki z MOM’em, napoje z cukrem i/lub syropem glukozowo-fruktozowym, „wody” smakowe),
    • przy wyborze produktu zwracajcie także uwagę na jego cenę jednostkową oraz wagę. Marketingowcy często stosują zabieg zmniejszania objętości produktu przy zachowaniu jego ceny tzw. „downsizing”. W konsekwencji kupujemy mniejszy produkt za taką samą cenę,
    • poza tym porównujcie ceny jednostkowe między produktami, czyli tzw. cenę za kg lub litr. To na tej podstawie możecie określić, który z produktów w rzeczywistości jest tańszy,
  • nie zapomnijcie o czytaniu etykiet. Dzięki temu zabiegowi będziecie wybierać produkty lepsze jakościowo i odrzucicie chłam niewarty Waszej uwagi.

Poniżej sprzedam Wam kilka rad, które ułatwią i umilą robienie zakupów:

  1. Przed wyjściem na zakupy sporządźcie listę zakupów. Rozpiszcie produkty spożywcze alejkami sklepowymi, na których się znajdują. Dzięki temu nie będziecie błądzić po całym sklepie, oszczędzając tym samym czas i skracając robienie zakupów do niezbędnego minimum. Omijajcie te alejki, w których nie ma produktów z Waszej listy, aby zmniejszyć ryzyko kupna rzeczy niepotrzebnych. W tworzeniu listy zakupów może przyjść z pomocą bezpłatna aplikacja na telefon (urządzenie samo grupuje produkty według kategorii np. warzywa, nabiał i daje możliwość odhaczenia z cheklisty po włożeniu produktu do koszyka).
  2. Sprawdźcie swoje zapasy kuchenne a być może okaże się, że część rzeczy z listy macie jeszcze w domu. Wykreślcie niepotrzebne a pozostawcie tylko te, których Wam brakuje. Koniecznie zaznaczcie ilość produktów jakich potrzebujecie.
  3. Pozytywne myślenie to podstawa – uzgodnijcie sami ze sobą, że kupujecie tylko produkty z listy i nie dacie się złapać na super promocje.
  4. Jeśli macie taką możliwość wybierajcie małe sklepy zamiast hipermarketów, a to co możecie kupujcie na lokalnym ryneczku lub u zaprzyjaźnionego rolnika zawsze dopytując się o pochodzenie produktu, który kupujecie. Pieczywo lepiej kupować w piekarni z wieloletnią tradycją i sprawdzonymi recepturami. Mięso w sprawdzonej masarni, ryby u rybaka itd.
  5. Nie idźcie na zakupy z pustym żołądkiem. Jeśli jesteście przed obiadem skuście się na zdrową przekąskę albo sok warzywny. Będziecie mniej podatni na żywieniowe pokusy.
  6. Wybierając koszyk na zakupy (duży wózek czy mały podręczny koszyk) kierujcie się ilością planowanych zakupów (przy krótkiej liście zakupów wybieraj mały koszyk lub nie bierz go wcale – wybierając duży koszyk istnieje niebezpieczeństwo, że kupisz coś jeszcze).
  7. Robiąc zakupy ZAWSZE trzymajcie się swojej listy. Stopniowo odhaczajcie to, co już wylądowało w Waszym koszyku (z całego serca polecam Wam aplikację Asana). Nie zwracajcie uwagi na promocję kokosowych kulek lub innych smakołyków 😉
  8. Postawcie na jakość kupowanych produktów. Lepiej kupić mniej produktów, ale lepszej jakości. Inwestujecie w ten sposób w Wasze zdrowie a to inwestycja długoterminowa. To, co zaoszczędzicie na jakości produktów w przyszłości wydacie na lekarzy, badania i lekarstwa. Nie warto oszczędzać na wartościowym jedzeniu!
  9. Nie kupujcie śmieciowego jedzenia (produkty przetworzone, gotowe dania, słodycze, słone przekąski, produkty z długim składem) – Pamiętajcie! Jesteście tym co jecie.
  10. Czytajcie etykiety – wybierajcie produkty o jak najkrótszym składzie (#prostysklad) i kupujcie jak najwięcej produktów bez etykiety (świeże warzywa i owoce, sprawdzone mięso, ryby, jaja, mąkę, mleko). Jeśli nie rozumiecie składników wymienionych na etykiecie to zwyczajnie nie kupujcie tego produktu. Uwierzcie mi. Początki są trudne, jeśli nigdy nie czytaliście etykiet. Ale, gdy zaznajomicie się z produktami i ich składem, kolejne zakupy będą zdecydowanie łatwiejsze a z czasem może nawet je polubicie?
  11. Zwracajcie uwagę na terminy przydatności oraz na świeżość produktów nie oznaczonych datą przydatności do spożycia np. warzywa. To bardzo ważny punkt. Warzywa czy owoce sprawdzajcie organoleptycznie. Dotykajcie, wąchajcie, oglądajcie, sprawdzajcie czy nie są zgniłe, przebarwione, spleśniałe. Nigdy nie kupujcie popsutej żywności ani produktów po terminie ani!
  12. Większe zakupy róbcie w raz w tygodniu.
  13. Nadmiar jedzenia zamrażajcie. Możecie zamrozić gotowe dania i wykorzystać w jadłospisie w następnym tygodniu (zasada rotacji). Jeśli danie nadaje się do dłuższego przechowywania z zamrażarce przygotujcie podwójną porcję np. bulion, pulpety czy pierogi. Na pewno przydadzą się w dniu, gdy nie będziecie mieć czasu na gotowanie.

Dzięki planowaniu zaoszczędzicie czas i pieniądze. Nie będziecie zmuszeni do codziennego zastanawia się „Co dziś na obiad?”. Dzięki liście zakupów przejdziecie przez proces zakupowy sprawnie. Zaoszczędzicie pieniądze, bo nie wydacie ich na nieplanowane produkty, a także rozsądnie rozplanujecie posiłki, by nie marnować i nie wyrzucać jedzenia. Będziecie zdrowsi, bo Wasze posiłki będą bardziej różnorodne. Będziecie szczęśliwsi. Będzie mieć więcej czasu dla rodziny i siebie samego.

Zaplanujcie swoje zakupy przy użyciu zdrowej listy zakupów. Możecie spisać swoją listę zakupów w planerze zdrowych zakupów (do ściągnięcia poniżej). Wykorzystanie produktów ze zdrowej listy zakupów pozwoli Wam na przygotowanie nieskończonej ilości smacznych i zdrowych potraw. Kupujcie różne rodzaje żywności z każdej grupy produktów spożywczych. Pamiętajcie, że podstawą zdrowej i zbilansowanej diety są świeże warzywa i owoce. Kupujcie różnokolorowe warzywa i owoce (zielone, żółte, czerwone, fioletowe, białe). Mogą być świeże, mrożone lub konserwowe. Jedzcie sezonowo, kolorowo i różnorodnie.

Udanych zakupów!

Pobierz darmowy planer zakupów.