sylwester w isnulinooporności

Sylwester z insulinoopornością

Długo zastanawiałam się jak podejść do tematu Sylwestra. Ten rok jest wyjątkowy. Nie będzie wielkiego wyjścia, co najwyżej skromne spotkanie w gronie najbliższych albo wieczór z dobrą książką lub serialem. Ale mimo to ostatni dzień starego roku to dla wielu z Was ważny powód do świętowania i jeśli chcecie hucznie go uczcić to zróbcie to z głową 🙂 Racjonalnie, nie znaczy nudnie 😉 Nie zamierzam grozić Wam paluszkiem, strasząc ile to kalorii jesteście w stanie przyjąć podczas jednej nocy sylwestrowej, jeśli popłyniecie z przekąskami i napojami. Sami wiecie też co się z Wami stanie, jeśli odpuścicie dietę z niskim ŁG. W najlepszym przypadku uśniecie przed północą 😉 Dzięki zdroworozsądkowemu podejściu do tematu i poniższym wskazówkom rozpoczniecie Nowy Rok z dobrym samopoczuciem i z lekką głową.

  1. Nie głodźcie się przed wieczorem – zadbajcie o zbilansowane śniadanie (owsianka ze skyrem, orzechami i owocami dobrze się sprawdzi) oraz obiad (kasza, mięso/ryba/tofu/strączki i masa warzyw) pozostawiając w zapasie trochę kalorii na wieczór – jeśli zjecie niewiele w ciągu dnia możecie być pewni, że wieczorem rzucicie się na przygotowane pyszności i pochłonięcie ich większe ilości już na samym starcie.
  2. Zadbajcie o dobrze zbilansowane potrawy z niskim ŁG – najbardziej zdradliwe są tradycyjnie serwowane na wszelakich imprezach przekąski tj. chipsy, paluszki, krakersy, paszteciki na cieście francuskim czy mini pizze obfitujące w tłuszcz, cukry proste oraz spore ilości soli. Zrezygnowałabym także z kalorycznych, tłustych kabanosów, kiełbas, wędlin, pełnotłustych serów a także z dań na bazie kapusty, strączków i innych potraw wzdymających, zwłaszcza jeśli do tej pory nie zaprzyjaźniliście się dietą roślinną 😉 Zdecydowanie lepszym wyborem będą różnego rodzaju sałatki na bazie lekkich sosów, słupki z surowych warzyw albo frytki warzywne posypane aromatycznymi ziołami z dodatkiem dipów na bazie jogurtu, oliwki, pomidorki koktajlowe, pieczone lub grillowane białe mięso, potrawy rybne, owoce morza, sushi, zupy, orzechy i sery w rozsądnych ilościach, a także tradycyjne koreczki i mini kanapki oraz wszelkie wariacje na bazie tych produktów. Pamiętajcie, że tłuszcz i białko spowalnia wchłanianie glukozy i opóźnia wyrzut insuliny.
  3. Zaplanujcie 2-3 posiłki i z zróbcie przerwy między nimi – największą zgubą mogą się okazać wysokoenergetyczne przekąski po które będziecie niekontrolowanie sięgać przez całą noc. Dlatego na początku imprezy zjedzcie niewielką objętościowo kolację na bazie białka, tłuszczu i węglowodanów złożonych z dodatkiem warzyw. Zapewni Wam to sytość na dłuższy czas. Kolejne posiłki zjedzcie w odstępie czasu, dając insulinie możliwość opadnięcia. Ilość posiłków dostosujcie do długości nocnego biesiadowania. Jeśli spotkanie przedłuży się do wczesnych godzin porannych wskazane będzie przyjęcie 2-3 niewielkich posiłków. Dobrą praktyką będzie zaplanowanie wszystkich nocnych posiłków. Będziecie mieć pewność, że świadomie zjecie to na co macie ochotę i odpowiednio komponując posiłek zadbacie o swoje dobre samopoczucie przez całą noc.
  4. Zrezygnujcie ze słodkich napojów gazowanych i niegazowanych – kolorowe drinki będą Waszą podwójną zgubą. Alkohol plus słodzony napój to całkiem niezła bomba kaloryczna pomnożona razy 3 to nierzadko 600 lub więcej dodatkowych kilokalorii. Jeśli nie chcecie ograniczyć się jedynie do lampki szampana o północy, alkohol pijcie z rozsądkiem (pamiętajcie, że tłuszcz spowalnia wchłanianie alkoholu). Przyjaźniejszym wyborem będzie wytrawne, czerwone wino niż kolorowy drink ze słodkimi dodatkami, który nie tylko stanowi puste kalorie a może zapewnić Wam niezły zjazd. Pamiętajcie, że Sylwester to nie jest maraton polegający na piciu i jedzeniu naprzemiennie. Zachowując umiar i w jednym i w drugim ominą Was przykre konsekwencje dnia następnego.

    Nie pijcie alkoholu jeśli chorujecie przewlekle, przyjmujecie leki, jesteście w ciąży lub karmicie piersią. Osobom na diecie zdrowotnej także odradzam picie alkoholu.
  5. Nawadniajcie się! – alkohol i ruch sprzyjają odwodnieniu. Dlatego po każdym toaście sięgajcie po szklankę wody mineralnej.

I jeszcze jedna bardzo ważna kwestia. Jeśli spędzacie Sylwestra poza domem a jesteście na specjalistycznej diecie nie oczekujcie od gospodarzy, że przygotują potrawy specjalnie pod Was. Nie każdy zna Wasze problemy zdrowotne i nie każdy wie co możecie jeść a czego Wam nie wolno. Wyjdźcie z własną inicjatywą i przynieście coś od siebie. 2-3 potrawy urozmaicą sylwestrowe menu a Wy będziecie mieć pewność, że nie wyjdziecie z imprezy głodni 😉 Jeśli szukacie przepisów na przekąski z niskim IG odsyłam Was do strony Fundacji Insulinooporność Zdrowa Zdrowe Życie (kliknij tu).

Bez względu na to gdzie i w jaki sposób spędzicie Sylwestra życzę Wam wszystkiego smacznego a w nadchodzącym Nowym Roku dużo uśmiechu, nadziei i wytrwałości w dążeniu do wyznaczonych celów.