Dlaczego cukier uzależnia?

Lubisz słodycze? Ja też! Kiedyś aż za bardzo. Ta miłość była tak wielka, że teraz stoję o jeden krok od cukrzycy (no może dwa). Tak kochani insulinooporność to nie żarty. Bez zmiany diety i trybu życia już dawno skończyłabym na insulinie.

Czy zrezygnowałam ze słodyczy? I tak i nie. Nie kupuję już sklepowej bomby cukrowo-tłuszczowej, ale nadal pozwalam sobie na słodkie małe co nieco. Tak jestem uzależniona od gorzkiej czekolady 🙊 To moja zguba i wielki nałóg, z którym nadal walczę, ale w tej nierównej walce na chwilę obecną przegrywam 😉 czasem pozwalam sobie na domowe łakocie. Pilnuję niskiego ŁG i delektuję się słodkim smakiem wegańskiego brownie lub domowej nutelli. 

Nie kupuję sklepowych ciast, ciastek, wafelków, batonów i innych śmieciowych słodyczy naładowanych rafinowanym cukrem i tłuszczem, których idealne proporcje działają na nas jak narkotyk.
W zamian przeglądam internet w poszukiwaniu nowych, zdrowych, słodkich smaków. 

SKĄD SIĘ BIERZE CUKROWY NAŁÓG?

🍩Jedzenie słodyczy pobudza nasze kubki smakowe na języku oraz aktywuje ośrodki nagrody w naszym mózgu w skutek czego wzrasta poziom dopaminy i serotoniny – hormonów szczęścia odpowiedzialnych za odczuwanie przyjemności.

🍩Jedzenie staje się naszym pocieszycielem. Sięgamy po słodycze po ciężkim dniu, aby się zrelaksować. Jemy słodycze, gdy jesteśmy smutni, źli lub rozdrażnieni. Jemy, aby rozładować złość i frustrację oraz poczuć natychmiastową ulgę. Słodycze często są utożsamianie z przyjemnością. Przyjemność ze spożywania słodyczy daje nam odprężenie, przynosi ulgę dlatego z czasem może przerodzić się w uzależnienie. Im więcej spożywamy słodyczy tym większą mamy na nie ochotę i trudniej jest nam z nich zrezygnować. Zwiększa się nasza tolerancja na słodki smak.

🍩Cukier daje szybkie ukojenie. Czujemy się szczęśliwsi po zjedzeniu czegoś słodkiego. Ale to złudne i krótkotrwałe uczucie. Szybko odczuwamy potrzebę ponownego zjedzenia czegoś słodkiego. W ten sposób wpadamy w cukrową pułapkę a jedzenie słodyczy staje się naszym nawykiem. UZALEŻNIENIEM.

🍩Odzyskiwanie kontroli nad słodyczami jest długotrwałym i złożonym procesem, który należy rozpocząć od określenia przyczyn podjadania, gdyż niejednokrotnie jest ich kilka. Spożywanie słodyczy może dotyczyć sfery fizjologicznej (nieregularne jedzenie, zbyt mała kaloryczność diety, działania naszej gospodarki hormonalnej czy pracy neuroprzekaźników) lub psychicznej (nawyków żywieniowych, emocji). Nierzadko obejmuje dwie strefy jednocześnie. 

Przejściowym etapem może być przygotowywanie domowych słodyczy. Koniecznie odwiedź zakładkę przepisy. Znajdziesz tam ciekawe pomysły na proste i smaczne desery z niskim indeksem glikemicznym.

Facebook
Facebook
Instagram