Czy olej palmowy jest szkodliwy?

Dzisiaj chciałabym obalić pewien mit. Przeczesując internet co rusz napotykam na mniejsze bądź większe dietetyczne bzdury. Niektóre mnie śmieszą, niektóre bawią, ale są takie, które mnie złoszczą mówiąc delikatnie. Internetowy świat tak nimi przesiąkł, że walka z najpopularniejszymi dietetycznymi mitami to syzyfowa praca. Szerzą się w sieci jak zaraza, zasiewają ziarno wątpliwości. By wreszcie wygryźć wszystkie racjonalne argumenty i rozgościć się na dobre w ludzkim umyśle. Ale cóż się dziwić? Jesteśmy zewsząd bombardowani sprzecznymi informacjami. Ale wystarczy potwierdzenie takiego „faktu” przez instagramowy autorytet i już tysiące z nas z aprobatą kiwa głową w pełni popierając nawet największą bzdurę.

Czy olej palmowy jest szkodliwy?

Mimo że olej palmowy to produkt kontrowersyjny i narosło wokół niego sporo mitów to w rozsądnych ilościach nie stanowi zagrożenia dla naszego zdrowia. Uporządkujmy fakty.

1. Olej palmowy produkowany jest z palmy oleistej.
2. Olej palmowy z miąższu jest powszechnie wykorzystywany w wielu produktach spożywczych tj. chipsy, słodycze, płatki śniadaniowe, lody, margaryny, mrożonki, dania gotowe i wiele innych.
3. Występujący w produktach spożywczych olej palmowy jest tani i rafinowany (oczyszczony).
4. Olej palmowy jest w głównej mierze źródłem nasyconych kwasów tłuszczowych (z czego większość stanowi kwas laurynowy zaliczany do średniołańcuchowych kwasów tłuszczowych MCT), w mniejszym stopniu z jednonienasyconych i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych..
5. Utwardzony olej palmowy (oraz inne oleje roślinne) NIE są źródłem tłuszczów trans.
6. CZĘŚCIOWO UTWARDZONY OLEJ ROŚLINNY (palmowy, rzepakowy lub inny) lub TŁUSZCZE CZĘŚCIOWO UTWARDZONE/UWODORNIONE są źródłem tłuszczów trans. Nie bez powodu podkreślam słowo CZĘŚCIOWO utwardzony/uwodorniony tłuszcz, ponieważ w procesie CZĘŚCIOWEGO utwardzania/uwodornienia olejów ciekłych, zawierających nienasycone kwasy tłuszczowe, tłuszcz uzyskuje stałą konsystencję oraz powstają niekorzystne dla zdrowia tłuszcze trans, które wywołują negatywny wpływ na zdrowie !!!

Izomery trans kwasów tłuszczowych powstają wyłącznie w procesie CZĘŚCIOWEGO utwardzania/uwodornienia olejów roślinnych a NIE CAŁKOWITEGO. Podczas całkowitego utwardzania/uwodornienia tłuszczów powstają kwasy tłuszczowe nasycone. Jeśli zobaczysz na etykiecie CAŁKOWITY UTWARDZONY TŁUSZCZ masz pewność, że izomerów trans tam nie ma. Co nie oznacza, że możesz je jeść bez ograniczeń.
Dzienna podaż nasyconych kwasów tłuszczowych nie powinna być większa niż 10% naszego całkowitego zapotrzebowania na energię. Przy zapotrzebowaniu kalorycznym rzędu 2000 kcal/dzień jest to nie więcej niż 200 kcal, czyli 22 g tłuszczu pochodzącego z kwasów tłuszczowych nasyconych.

7. Olej palmowy jest tanim produktem, powszechnie uprawianym na terenach tropikalnych. Wycinane na masową skalę palmy oleiste są zagrożone wyginięciem tak samo jak inne ekosystemy zamieszkujące te tereny.
8. Nierafinowany olej palmowy jest źródłem karotenoidów tj.beta-karoten i likopen oraz licznych prozdrowotnych fitoskładników tj. antyoksydanty, sterole czy koenzym Q10. Stosowanie nierafinowanego oleju palmowego może korzystnie wpływać na organizm.
9. Olej palmowy ma zbliżony profil kwasów tłuszczowych do oleju kokosowego.
10. Główne źródło tłuszczów w diecie powinny stanowić nienasycone kwasy tłuszczowe występujące w olejach roślinnych tj. rzepakowy, lniany oraz orzechach, nasionach czy awokado.

Warto zapamiętać, że gdy w produktach spożywczych, takich jak margaryny czy wyroby cukiernicze, olej palmowy zastępuje częściowo uwodornione oleje, powoduje to pozytywny skutek poprzez ograniczenie spożycia tłuszczów trans w naszej diecie. Jednakże olej palmowy powszechnie występuje w wielu produktach spożywczych, łatwo o przekroczenie maksymalnej dziennej dawki nasyconych kwasów tłuszczowych, w związku z powyższym powinniśmy jak najrzadziej jadać produkty zawierające w swoim składzie olej palmowy.

Zaleca się unikanie produktów, które zawierają częściowo utwardzony olej palmowy. Najkorzystniejszy jest surowy, nierafinowany olej palmowy, który zawiera dużą ilość witamin, karotenoidów i antyoksydantów, ale ze względu na niekorzystny stosunek kwasów omega-6 do omega-3 nie powinien być regularnie wykorzystywany w kuchni.

Rafinowany olej palmowy również może być elementem zbilansowanej diety (jest źródłem energii oraz nośnikiem witamin rozpuszczalnych w tłuszczach). Tłuszcze powinny stanowić max. 30% dziennej energii diety, ale kwasów tłuszczowych nasyconych nie powinno być w naszej diecie więcej niż 20 g.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!

Facebook
Facebook
Instagram